Kandidaat aan het woord: “Van ziekte naar nieuw perspectief”

Kandidaat aan het woord

Hoe ervaren onze klanten de dienstverlening? In deze rubriek komen onze klanten aan het woord, desgewenst anoniem. Vandaag het verhaal van een kandidate die bij ons terecht kwam en eindigde met een nieuw perspectief op werk. Hierbij vertelt ze haar verhaal. 

 

Wat was het probleem?

Toen mevrouw Hagebeuk bij ons kwam voor een 2e spoor traject, was zij werkzaam als preventieassistente bij een tandartspraktijk. Zij raakte ziek in april 2021. Zij viel uit doordat zij na een ongeval haar (dominante) rechterhand slechts beperkt kon en kan gebruiken, evenals dat door hersenschade haar concentratiespanne en prikkelverwerking minder is. Mevrouw Hagebeuk is 44 jaar oud.

 

Mevrouw vertelt: “Doordat de uitval onverwachts en niet geheel vrijwillig was en de relatie met de werkgevers erg goed was, was het in de eerste instantie erg lastig te accepteren dat dit gebeurde. Ook was het lastig om zelf een optie te bedenken voor de toekomst en voor vervangend werk. Dit kwam mede doordat ik dit voor mijn gevoel vooral zelf -thuis- moest uitvinden en ik mijn werkgever niet wilde afvallen en/of in een lastige positie wilde brengen.

 

Ik voelde mij schuldig, mijn loyaliteitsgevoel heeft mij in eerste instantie in de weg gestaan. Ik moest accepteren dat het niet anders kon en ontdekken welke opties er waren voor in de toekomst. Gesprekken met mijn werkgever hebben geholpen, maar bovenal de gesprekken en aanmoedigingen van Anton, mijn begeleider bij VDHC Werkadvies. Mijn werk moest worden afgebouwd en mijn rooster werd regelmatig aangepast. Ook moest er verslaglegging worden gedaan met de werkgever.”

 

Hoe was het om een traject aan te gaan met Anton van VDHC Werkadvies?

“Ik ben er met een open vizier ingestapt, omdat ik merkte dat ik de hulp echt nodig had. Ook begreep ik dat het een traject was wat moest plaatsvinden. Ik was vooral nieuwgierig naar wat Anton voor ideeën had over de toekomst en hoe we verder konden komen. Over het ‘huiswerk’ en de zelfreflectie was ik in eerste instantie wat sceptisch, maar dit bleek onnodig.”

 

Hoe heeft VDHC Werkadvies geholpen?

“Door met Anton een profielonderzoek aan te gaan leerde ik mijzelf kennen, de huiswerkopdrachten droegen hieraan bij. De opdrachten zetten aan tot nadenken over mijzelf en de toekomst. Ook de persoonlijke gesprekken met opdrachten en vragen gaven mij een positieve kijk op de toekomst. Mijn wensen en mogelijkheden werden in kaart gebracht, samen met mijn normen, waarden en karaktereigenschappen. Dit door middel van vraagstukken en opdrachten over mijzelf en mijn visie op werk en samenwerken. De verbeterpunten die hieruit kwamen hebben wij aangepakt middels gesprekken en opdrachten, zowel thuis als tijdens mijn werk en bij Anton op kantoor.

 

Hierdoor kreeg ik vertrouwen in de toekomst en heb ik geleerd mijn grenzen op een positieve manier aan te geven. Ook werd duidelijk hoe ik mijn vaardigheden kan gaan inzetten in ander passend werk en kwamen er steeds meer opties waar ik erg positief over was. Ik kreeg zin om aan iets nieuws te beginnen en ook naar de sessies met Anton keek ik uit.

 

Anton heeft mij, door praktijkvoorbeelden te geven en zijn kennis te delen, op een ontspannen manier doen nadenken over nieuwe mogelijkheden. Ik werd enthousiast om aan iets anders te gaan beginnen. De gesprekken en opdrachten heb ik altijd als heel nuttig en positief ervaren. Ik merkte dat ik groeide en mijn grenzen durfde aan te geven op mijn werk, zonder dat ik hierdoor een negatief gevoel over mijzelf kreeg. Ook kon ik zelf makkelijker op zoek gaan naar nieuwe mogelijkheden. Zowel door praktisch advies over mijn cv en motivatiebrieven als door advies op mentaal vlak voor bijvoorbeeld het aangeven van mijn grenzen en wensen.”

 

De afloop

“Door advies van de UWV verzekeringsarts ben ik 80-100% afgekeurd, hierdoor heb ik mij met Anton in de laatste afspraken vooral gericht op vrijwilligerswerk en advies gekregen voor op de langere termijn. Anton gaf aan dat hij ervan uitgaat dat dit tijdelijk zal zijn en dat er voor de toekomst veel mogelijkheden zijn. De afsluiting was positief en ik kijk er met een goed gevoel op terug.”

Meer weten?

Zit je met soortgelijke vragen als de kandidate uit bovenstaand verhaal en wil je meer informatie? Mail dan naar administratie@vdhcwerkadvies.nl , wij zorgen dat uw vraag bij de juiste persoon terecht komt.

 

Save the date: klantendag 2023

Op dinsdag 21 november organiseren wij onze eerste klantendag! Een interactief programma, gericht op Duurzame Inzetbaarheid. Het thema van de dag is: De kracht van wendbare en veerkrachtige..