VDHC’s maandelijkse lunchsessie deel 4: LEAN management

LEAN management

Nu we weer meer samen kunnen komen, vinden wij het fijn om ‘live’ met elkaar in contact te zijn middels een gezellige maandelijkse lunchsessie.

Tijdens de lunchsessies brengen onze medewerkers om de beurt een thema of bijvoorbeeld een vraag in, wat te maken heeft met ons werkveld. Het uiteindelijke doel hiervan is kwaliteitsbevordering van ons als bedrijf en onze dienstverlening. Deze maand was het thema ‘LEAN management’.

 

LEAN management

Deze maand was het Bert zijn beurt om onze lunchsessie voor te bereiden. Het thema waar hij ons meer over geleerd heeft is LEAN management. We hebben uitleg gekregen over de oorsprong van deze werkwijze en hebben het zelf toegepast op een ‘probleem’ waar wij binnen onze organisatie tegenaan lopen. Belangrijk hierbij is ook om te luisteren naar onze klanten/doelgroep.

Vragen die gesteld worden binnen deze theorie:

-Wat is de echte oorzaak? (probleem ‘uitkleden’)

-Stel jezelf heel vaak de vraag “Waarom (doe je dit)?”

-Hoe gaan we zorgen dat het nooit meer zal gaan zoals het was?

 

Gedachtegoed

LEAN is veel meer dan de tools en technieken, het is een gedachtegoed waar elke laag van de organisatie mee aan de slag moet. Hierbij is het gedrags- en cultuuraspect minstens net zo belangrijk als de tools. We hebben het nu een eerste keer mogen ervaren en gaan er nog een keer een vervolg op geven. Tijdens dit vervolg gaan we uitgebreid aandacht besteden aan de cultuur van VDHC Werkadvies en gaan we op ontdekking hoe LEAN daarin past. Het doel is namelijk niet om LEAN te implementeren; het doel is om een cultuur van continu verbeteren en vernieuwen te realiseren. LEAN Management is daar slechts het middel voor.

Save the date: klantendag 2023

Op dinsdag 21 november organiseren wij onze eerste klantendag! Een interactief programma, gericht op Duurzame Inzetbaarheid. Het thema van de dag is: De kracht van wendbare en veerkrachtige..